fredag 8 december 2017

Planerar redan nu för 2018.

Fredagz! Helgen är alltid lika välkommen för mig. Mycket utejobb denna vecka hos kunder, jämfört med hur en normal arbetsvecka brukar vara. Det kräver att nämligen att man är lite mera alert än vanligt. Känner mig därför extra sliten nu idag. Men bra då att jag i år har jag tagit ett par extra dagar ledigt över Julen. Mest för att min dotter ska slippa vara ensam hemma. Så då får jag ju chansen att ta igen mig ordentligt. Det behöver jag!

I och med att saker och ting vart som dom vart. Så har jag blivit tvungen att dra på mig ett extra bolån. Det band jag på 5 år. Efter det var gjort, så vart jag skakis och band mina övriga bolån. Efter att i September äntligen blivit av med alla bundna lån. Så är jag åter igen fast i bankens hårda grepp. Men till en betydligt bättre ränta än förra gången! Ingves...do your thing!
















(Bildkälla: https://pixabay.com).

"Innan" separationen hade jag järnkoll på "våra" utgifter. Även om jag inte till 100% kunde påverka alla dom. Men hade jag bra koll innan? Så är det ingenting mot nu. Därför kan jag redan nu  sätta upp delmål/etapper som "ska" nås under 2018.

Sparmål 1:
Jag ska nyspara i aktier och fonder för 75 000 kr. (Månatliga insättningar på minst 6250 kr).

Investeringsmål 1: 20 000 kr ska investeras i fonder.
Investeringsmål 2: 55 000 kr ska investeras i aktier.

Sparmål 2:
Påbörja ett nytt fondsparande med målet att om 5 år betala av lite på ett av bolånen.
Ny sparande 24 000 kr.

Bolagsstämma:
Har fortfarande inte varit på någon. Så kan vi ju inte ha det! Ett besök måste göras. Men frågan är bara vilken stämma?


Nu ser jag fram emot att få lägga 2017 bakom mig. För att fokusera stenhårt på att komma vidare. Full fart mot 2018!


/litemeraframtidstro











3 kommentarer:

  1. Vilka faktorer fick dig att binda lånen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm.. Mest för att vi gick från att vara två till att jag ensam skulle dra lasset med bolån. Ville därför kunna veta exakt vad lånen mm skulle kosta i månaden.�� Samt att jag fick samma ränta på bundet 3-årigt som jag hade på rörligt! ��

      Radera
    2. Hmm, så banken/"marknaden" tror att räntorna ska fortsätta vara låga i år framöver. Intressant.

      Radera