söndag 11 december 2016

För repetition är kunskapens moder!

Deja vu! Snön faller ute även idag. Kaminen är givetvis också tänd. Känns som om jag lever i en loop. Upptäckte dock att "någon" fingrat på värmen i huset. För i morse var det minsann inga 19 grader inne, utan snarare 20. Inte undra på att förbrukningen i November inte alls stämde med förra årets! Har givetvis justerat ned värmen nu. Vill inte få fler överraskningar i Januari!

Att se på saker med nya ögon. Ibland kör man fast och inser att man själv inte kommer lösa problemet. Då behövs det ett par nya ögon. Eller så tar man ett par steg bakåt och fokuserar på något annat för en stund. Hjärnan tycks då i vissa fall jobba vidare på problemet fast mer i bakgrunden. Vill det sig då riktig väl. Så lyckas man då lösa problemet efter en viss tanke paus.

















Just tanke paus, har jag haft i från boken "99 av världens bästa investerare" av Magnus Angenfelt. Boken har nämligen legat på mitt nattduksbord sen semesterns slut. Varje kväll när jag ska lägga mig. Så ser jag boken och tänker att jag borde nog läsa den igen!? Just för att se saker med ett par nya ögon. Nya och nya, har ju läst den en gång. Men förhoppningsvis har jag på dom månaders som passerat lärt mig ett och annat. Som i sin tur får mig att tänka om eller tänka nytt. Att läsa om den, för att friska upp minnet kan ju heller inte vara fel? För repetition är kunskapens moder!

Källa: http://www.betydelse.nu/repetition-ar-kunskapens-moder/71



/Läsalitemera


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar