fredag 21 oktober 2016

Men något är bättre än inget!

Efter Telias delårsrapport vad vet jag nu? Det var två saker jag ville ha svar av rapporten. Eller egentligen tre. Givetvis hur går bolaget. Kommer dom bibehålla utdelningen på 3 kr under 2017? Samt någon slag information om skadeståndskravet till Amerikanska och Nederländska myndigheterna för Uzbekistan affärerna!






Hur går då bolaget. Enligt rapporten så går bolaget enligt vad man hade förväntat sig. Vad det nu det egentligen innebär? Antar att de betyder något i stil med att dom går enligt budget?

Telia säger att dom står fast vid sin målsättning om att dela ut minst 2 kr per aktie för helåret 2016. Hm.. det alltså en sänkning från dagens nivå på 3 kr. Som i sin tur delas ut a´ 1,50 kr per aktie vid två tillfällen. Som sagt sänkningar gillar jag inte.

Gällande Uzbekistan härvan. Johan Dennelind VD för telia skriver i rapporten att dom tror sig närma sig slutet av utredningar. Bolaget har även gjort en avsättning på 12,5 miljarder kr i det här kvartalet. Här kan man ju hoppas att dom kommer undan med lite mindre böter! Så att dom fortsätter dela ut 3 kr per aktie.

Telia är ju lagom spännande att äga. Men utdelningarna desto roligare att få. Men nu ser det ut som att dom minskar. Tur då att Tele2 har annonserat att dom ska höja sin. Men kan tydligen inte få allt som vill. Men något är bättre än inget!

Källa: http://www.di.se/nyheter/telia-i-linje-med-forvantningarna/


/funderalitermera






4 kommentarer:

  1. Min strategi var att söka äga Telia kortsiktigt och ta hem de fyra procenten i utdelning. Efter rapporten valde jag att utnyttja det faktum att ex-dag är först på måndag för att istället öka med 25 aktier ytterligare.

    Jag tog beskedet som att de delar ut som positivt för att stanna ytterligare en tid i aktien. 2 kronor motsvarar trots allt 5 procent i YOC. Helt ok tyckte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Telia är tänkt att vara kvar i portföljen lääääääänge. Men hade inte riktigt räknat med att dom skulle sänka utdelningen. Mest för att dom är ett tryggt företag. I mina ögon dvs. Hade inte Uzbekistan "böterna" varit på tapeten! Så kanske utdelningen varit kvar runt 3kr. Sånt kan man givetvis inte veta.....?

      Radera
  2. Jag sålde lite Telia för ett tag sen, har knappt 1% av portföljen kvar i Telia. Mer än så har jag nog svårt att ha inveaterat där, det känns som osäkerheten funnits länge och nu sänker dom av en anledning. Telecom är väldigt konkurrensutsatt och det är lätt att man bara kollar utdelning utan att kolla vinsten och tillväxten mm.

    I nuläget har jag typ 1% telia, 1% tele2 och 2-3% AT&T. Den enda jag kan tänka mig att öka är AT&T och tele2 i nyemissionen.

    SvaraRadera