onsdag 19 oktober 2016

Brukar ju vara så!

Tröttnade till sist på Turkietfonden i min PPM. För ett par dagar sen fick jag nog av East Capital Turkietfonden. Läste på någon webbsida att dom styrande i Turkiet fortfarande höll på och jagade lärare och andra med utbildning. Måttet var rågat, gjorde slag i saken och sålde med en pytte liten vinst på någon tusenlapp. Pengarna fick istället vandra vidare till "Nordea Indienfond". I PPM tar dom bara 0,37% i förvaltningsavgift. Jämfört med hos Avanza där dom tar 1,85%. Sen om man behandlar människor så mycket bättre i Indien? Det låter jag vara osagt!

PPM investeringarna fortsätter att gå bra. I år har portföljens värde hittills ökat med 19%. Jämfört med portföljen hos Avanza som ökat med måttliga 2,27%. Men just tack vare att fonderna i PPM har ned förhandlade avgifter. Har gjort att jag satsat lite annorlunda än jag normalt skulle göra. Har gjort en hel del chansningar ihopp om återhämtning. Så tänkte jag i alla fall när jag valde Rysslands fonden. Att sanktionerna för eller senare skulle mattas av?















Men även om det ser bra ut idag! Så kan det snabbt ändra sig. I början av året hade jag en större nedgång. Som tur var för mig och min pension. Så återhämtade sig värdet ganska snabb.

Imorgon kommer äntligen Tele2 med sin rapport. Den tror jag kan bli ganska spännande. Men som vanligt har jag ju ingen aning alls. Brukar ju vara så!

/villgåipensionlitemera

8 kommentarer:

  1. Ja, tyvärr känns det som att det kommer ta tid innan Turkiet börjar jobba sig framåt. Visst finns det problem i Indien, men de har åtminstone inte en premiärminister vars mål är att komma tillbaka till medeltiden.

    SvaraRadera
  2. Erdogan har helt klart en egen agenda. Får hoppas EU fattar vilken innan det är för sent!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett sätt är att lyssna på vad han faktiskt säger. Han vill införa en stat baserad på islam. En sådan stat kan aldrig bli utvecklad och modern eftersom den eftersträvar motsatsen. Med hjälp av en himla massa olja kan den klara sig skapligt med ett nödrop. Turkiet har inte det utan lär under Erdogan snarare bli ett nytt Afghanistan.

      Radera
    2. Trodde Turkiet mest höll på med frukt och grönt? Samt serva turister med "all inclusive".

      Radera
    3. Ja, och försök finansiera den destruktiva utveckling islam ALLTID innebär med frukt och grönt och de eventuella turister som vill semestra på en plats där kvinnor måste klä sig som Spökplumpen.

      Radera
    4. Spökplumpen... :-) Den liraren hade jag helt glömt bort!

      Radera
  3. Precis, knappast en slump att de mordernaste och mest utvecklade länderna och ekonomierna är sekulära stater.

    SvaraRadera