lördag 23 juli 2016

Precis som disciplin!

Disciplin, det är en av ingredienserna som behövs för att lyckas med sin investeringar. I väntan på att jag och familjen ska ta flyget till varmare breddgrader. Som om det nu skulle behövas efter två dagars kanonväder. Så har jag letat alternativ till att läsa något istället för min nyligen inköpta pocketbok "Världens 99 bästa investerare". Finns givetvis mängder av bra och spännande bloggar där ute som man kan roa sig dagar med att läsa igenom. Anonym kom med rådet att istället för att köpa en bok så kunde jag låna den via biblioteket istället. Men eftersom närmsta bibliotek är ca 3 mil t/r från mitt hem. Samt att parkering inte är gratis, utan kostar närmare 14 kr/h. Så svarade jag att E-bok vore nog det billigaste alternativet för mig.

Eftersom jag vid tidigare tillfälle gjort försök att skaffa bibliotekskort i kommunen där jag bor. Men misslyckats eftersom det givetvis inte går att göra över webben. Jag vet dumt av mig att tror att det skulle vara möjligt. Är ju ändå bara år 2016 nu. Men Anonyms länk ledde in mig på Stockholms Stadsbibliotek. https://biblioteket.stockholm.se/  Där går det nämligen att skapa ett tillfälligt lånekort som gäller i sju dagar. Som i sin tur gör det möjligt att låna E-böcker samt streama ljudböcker ur deras sortiment. Kan bara konstatera att det är tur att andra kommuner jämfört med min egen driver biblioteks utvecklingen framåt.








Eftersom man bara får låna fem st e-böcker/ljudböcker under en sju dagars period. Så försökte jag hitta något som jag verkligen skulle komma att läsa. Ett av mina val vart "Investeringsboken" av Anders Ström. Har inte hunnit mer än ca 50-60 sidor. Men kan så långt säga att den är väldigt intressant. På vissa sätt går den in i min pocket och hänvisar till den. Då visa av investerarna och deras strategier finns nämnda där.

Följande går att läsa om vad boken handlar om:

Boken är en guide till ekonomiskt oberoende och en inspirerande och praktisk vägledning till ett mer professionellt förhållningssätt när det gäller placeringar i aktier och fonder.

Kommer med största sannolikhet efter den här semestern ha ett bredare synsätt hur pengar ska investeras. Motivation av vilja lära sig mer. Det är ingen dåligt egenskap. Precis som disciplin!


/läsalitemera


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar