fredag 8 juli 2016

Det kanske inte är en så tokig idé!?

Jag når inte riktigt enda fram. Försöker förklara för tonårsdottern fördelarna med passiv inkomst. Aktier och fonder som jobbar och gör pengar medans hon sover. Att det på 7 år blir en del pengar om man investerar pengar. Men jag når inte riktigt enda fram. Utan det pratas shopping till höger och vänster. Saker som ska handlas och konsumeras. Saker som önskas till födelsedagen osv. Förhoppningsvis sår jag ett frö som får gro i något eller några år till. Så att hon förmodligen vaknar upp från det "galna tonårs shoppandet" och inser, att det jag säger är bra för framtiden. Frågan är bara när det sker!?

Lite har jag dock nått fram. Dom fonder vi sparat till henne genom åren delade ut i maj. För dom pengarna fick hon välja ett företag vars aktie vi köpte. Det vart inte så värst många, men dom kommer bli fler på 7 års sikt. Att dom sen delar ut gör det hela inte dugg sämre. Vad vart det då? Jo 40 st Cloetta B rakt in på hennes ISK. Som jag förvaltar i hennes namn. Största anledningen enligt henne själv är ju att dom gör godis och chocklad. Som dom flesta barn gillar. Därför var det ett bra val.

















Följande kan man läsa om Cloetta hos Avanza.

Cloetta är ett konfektyrföretag med huvudmarknader i Norden, Holland och Italien. Bolagets produkter säljs i drygt 50 länder. Exempel på varumärken är Läkerol, Cloetta, Jenki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife, Saila, Redband och Sperlari. Cloetta har anställda i 13 olika länder, produktion vid 13 fabriker i 5 länder.

Det komiska i det hela är att idag är hennes hennes ISK med Cloetta aktierna. Mer plus än vad min egen ISK är! Jag kanske ska ta råd av dottern inför nästa aktieköp? Det kanske inte är en så tokig idé!?

Trevlig helg!!!

/investeralitermera


2 kommentarer:

  1. Det där med att nå fram ekonomiskt till sina barn är verkligen inte lätt. Försöker en del med min 9 åring med förhoppning att intresset och förståelsen kommer öka med tiden.

    Trevlig helg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Ja tyvärr tänkte jag själv som barn inte längre än till nästa dag eller lördags godis. Men förr eller senare ramlar polletten ned. ☺

    SvaraRadera