onsdag 27 juli 2016

Det är en annan sak!

Försöker efter bästa förmåga nu på semester ta mig igenom min bok, Världens 99 bästa investerare. Har läst igenom ca 1/3 av den. Huvudintrycket är att den väldigt intressant. Eftersom man som läsare får ta del av information. Hur dessa 99 investerare tänker om och kring deras egna investerings strategier. Mitt stora problem när jag läser är att hålla isär vem som säger och föreslår vad. Men lite kan jag dock återge:

Philip Carret:
- Äg aldrig förre än tio olika aktier från minst fem olika branscher.
- Sök flitigt efter fakta. Ge aldrig råd.

Lee Cooperman:
- Håll dig inom din kompetenssfär. Om du inte förstår investeringen, investera inte?
- Om en investering låter för bra för att vara sann, är den förmodligen just det.

Albert Frere:
- Genomför endast de investeringar som du förstår.
- Skulder leder till sömnlöshet.

Många av dom män som boken handlar om. (Samt någon kvinna). Är så pass mycket äldre än mig själv. Så att relatera till dom blir en aningen svårt. Men den erfarenhet och råd dom ger är ovärderliga. Gäller bara att lyckas sålla ut det bästa ur boken. Sen om det är möjligt att följa råden? Det är en annan sak!

/brännalitemera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar